torsdag 9 mars 2017

Mixed media gift bag - DT-work for The Paper Crafting

Hej!

Det här är ett lite speciellt inlägg för mig, då detta är det första projektet jag gör som gästdesigner för tidsskriften The Paper Crafting

Translation in right sidebar.

Att skapa något till någon man bryr sig om är en speciell känsla. Att bygga in kärlek i projektet, vad man tror att personen ska tycka om och att försöka hitta de där små unika detaljerna som passar just den personen. Det skänker mig glädje och gör skapandet extra betydelsefullt. Här har jag dekorerat en påse som jag ska lägga min systers födelsedagspresent i.



Jag beskriver här steg för steg hur jag har gjort och lite om hur jag tänker i processen att skapa ett mixed-mediaprojekt.

Jag startade med en enkel, naturfärgad papperspåse. Började med att stämpla och applicera gesso genom en schablon som första steget till bakgrunden. Att skapa en intressant bakgrund och att använda något som ger struktur/textur är viktiga inslag i mixed-mediateknik.


I nästa steg väljer jag ut och preparerar baselementen som jag vill ha på projektet.
Här har jag distressat alla kanter på delarna genom att skrapa med en sax och har också applicerat distress ink.


I det här steget jobbar jag med bakgrunden igen, men nu på nästa lager. Här har jag stämplat en ram och applicerat modeling paste genom en schablon.


Jag limmar fast pappersbiten på påsen och lägger till lite färg som jag tycker matchar färgskalan jag har valt. Den här gången har jag använt distress ink som vattenfärg. Jag trycker ner ink paden direkt på mitt underlägg och blandar med lite vatten, och sedan målar jag och skvätter färgen på pappret.


Det här är ett roligt steg i processen tycker jag. Jag brukar ta fram massor av olika dekorationer och sedan prova mig fram vad som blir bra. Snöre, tyg/väv, blommor och chipboards är alla användbara saker i ett mixed-mediaprojekt.


Här har jag limmat fast en tag längst bak, mina utklippta bitar av papper med sexkantigt mönster, väv (som egentligen är för bokbindning) och till sist limmat fast art stones och mini art stones. 


Härefter sätter jag fast tagen som är projektets huvudperson. Jag har satt fast ett långt snöre i tagen som jag sedan har snurrat flera varv runt för extra intresse och struktur. Här väljer jag att limma fast en bit kartong bakom tagen för att få mer dimension och höjd på projektet.
Att tänka lager-på-lager och dimension är användbart inom mixed-media.
Nu är basen klar och det är dags för att dekorera.


I det här steget väljer jag vilka dekorationer jag vill ha med, väljer små element av papper och vilket citat eller titel jag vill ge mitt projekt. I det här faller väljer jag ett citat som jag tycker passar min syster.


Här har alla dekorationer och papperselement hittat sin plats. Jag avslutar med att stänka både vit och svart gesso över min komposition.


Här kan ni se att även den snirkliga biten av chipboard har fått ett lager med mini art stones och färg för ännu mer struktur.






Min lilla påse är klar!




Produktlista:


Gesso vit (Talens)
Gel medium (Liquitex)
Quick glue (Panduro)
Gesso svart (Dina Wakley, Ranger)
Art stones och mini art stones (Prima, Finnabair)
Stämpeldyna, VersaFine "Smokey gray"
Chipboard (Scrapiniec)
Chipboard (wycinanka)
Distress ink "walnut stain", "spiced marmelade" (Ranger)
Papperskollektion "Cotton Candy Dreams" (7 dots studio)
Pappersblommor (Prima)
Citat "Small talk" (Tim Holtz)
Bakgrundsstämplar (okänt märke)


Jag blev nöjd med min lilla påse och den passade perfekt till presenten jag har köpt.
Hoppas ni blev inspirerade.
Tack för besöket!

Melina






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar